Tuesday, May 17, 2011

KENAPA KITA DIUJI ?

bismillahirahmanirrahim . . kabare sume ? hee , okeh , kali ni kita nak pegy bab kerohanian seket . yelah , mane la tao korang korang tenga hangenn satu badan . tambah pulak dengan sedey, down , tension , marah  . ase dunia ni da nak kiamatt . ase nak penyepak je sume orang yang korang jumpe an . sabaa . bawak bawak ngucap sekett . HAHA . mane ade manusia yg sentiase nye hepy . sume manusia tuu ade masalah maseng maseng . oleh sebab itu , mary lah kita same same muhasabah diri supye lebey kuat , gagah , berani , perkase dan sebagainye .

kenape agaknye kita diuji ? ?
  • sebab nak soh kite berubah . mungkin kita tak sedar kita da menyimpang jauhh . jadi , ALLAH bg petunjuk kat kite untuk berubah . untuk mase depan yg baik . supaye x ulangi kesilapan kita dulu . .
  • ALLAH nak bagi kita yg lebey baek dari sekarang . kita kehilangan orang yang kita sayang . mesty sedey ann . jadik , haruslah korang tau bahawe ALLAH nak tolong kita untuk dapatkan orang yg lebeh layak , serasi , setaraf dan sesuai untuk kita . tggu je lahhh . lupekan saje yg lame tuu .
  • ALLAH tidak akan membebani seseorang melainkan yang sesuai dengan kesanggupannye . ye . jika kamu ase x kuat , lemah , giveup , fedup dengan ujian yang diberikan , ketahuilah yang ALLAH tak akan uji kamu untuk sesuatu yg tak mampu kamu tempuhi . kamu pasti mampu dan kuat untuk teruskan hidup . semakin besar ujian ALLAH , semakin dekat kita dengan rahmatNYA . .
  • ALLAH nak suruh kita bersabar . pastinye kita jadik orang yang lebey matang dan tenang selepas ujian itu . dan sesungguhnye setiap kesabaran itu ade ganjarannye .  memang susa , orang cakap , orang yang tanggung tuu lebey rase dr orang yg bekate kate . memang , tapi bawak bawaklah betenang . ALLAH mengetahui segalanye . 
bile kita diuji , semestinye kita akan menangis ann . jaranglah kita diuji then ketawe terbahak bahak . hipokrit je sume tuu . ecece , yang lelaki komfem tak ngaku diarang nangis  . cehhh ! dusta belake . bajet kuat , hero , power lah kununn . tapi bile dok sowang sowang , menangeh macam nak rakk . MAKKK , TOLONGG !! haa , time tuu baru nak engat kat mak . haha .

okeh , so sedikit sebanyak dapatlah korang tao sebab dan alasan kenape kite diuji . jangan lah menangis , melalak , balas dendam , buat bende yang bukan bukan . sume tuu tak akan menyelesaikan masalah . tambah ade laa . jadik , muhasabah diri . bukan untuk korang je , untuk diri saya sendiri juge . supaye jadik yang lebey baek untuk mase akan datang . AMIN YA RABBAL ALAMIN .

No comments:

Post a Comment